Wednesday 7 October 2015

Malifaux tokens from Art of War Studios - a review





Conditions play a big part in Malifaux. They offer many tactical possibilities. Having a key opponent beatstick slowed or paralyzed can be almost as effective as killing him/her (and in some cases it's easier to pull off). Some masters thrive on using conditions to their advantage (Sonnia, Kaeris, Brewmaster, Shenlong off the top of my head). There's even a separate article in Wyrd Chronicles about them (check it out here, a great read). 

Conditions (ciężko znaleźć dobry polski odpowiednik, niech to będą "efekty" na potrzeby tej recenzji) odgrywaja bardzo istotną rolę w Malifaux. Pozwalają na wiele opcji taktycznych. Spowalnianie czy paraliżowanie silnego przeciwnika jest prawie tak efektywne jak zabicie go (a czasem może być nawet łatwiejsze). Niektórzy z masterów funkcjonują głównie dzięki działaniem stanów w grze (chociażby Sonnia, Kaeris, Brewmaster, Shenlong). Możecie nawet przeczytać osobny artykuł o stanach w Wyrd Chronicles (pod tym linkiem, polecam).

Keeping track of all the effects in play can be a bit overwhelming, especially if you have to remember about all of them (both the positive and the negative). That's why it's very useful to use tokens which can help you with controlling the situation on board. There are some stores that produce them but Art of War Studios is one of the few which has a dedicated range of tokens designed specially for Malifaux. The basic set costs £16.99 and contains the following:


2 x 50mm Blast markers 
6 x 30mm Corpse markers 
6 x 30mm Scrap markers 
6 x 30 mm generic Scheme markers
10 x 15mm Twist markers (5 positive and 5 negative) 
10 x 15mm Activation markers (ticks) 
7 x 15mm Soulstone markers 
5 x 15mm Fast markers 
5 x 15mm Slow markers 
5 x 15mm Focus markers
5 x 15mm Defensive markers 
3 x 15mm Paralyse markers 
3 x 15mm Reactivate markers 
10 x 15mm Burning markers - in red 
10 x 15mm Poison markers - in green

Kontrolowanie działania efektów w czasie gry może być trochę przytłaczające, zwłaszcza kiedy trzeba pamiętać o nich wszystkich (zarówno tych dobrych jak i tych złych). Dlatego też warto używać tokenów, które mogą pomóc w kontrolowaniu sytuacji na polu bitwy. Jest kilka sklepów, które je sprzedają, ale Art of War Studio to jeden z niewielu, które produkują dedykowane tokeny (jakoś słowo "żetony" mi nie leży) przeznaczone do gry w Malifaux. Podstawowy zestaw kosztuje i zawiera to co widać na powyższej liście.


That's a pretty impressive list that covers the most frequent effects in game. The tokens come mainly in grey. However, you can have them customized so that they match the color of your faction. As far as the other faction or master specific effects are concerned, you can either order the tokens you need (such as Web, Void, Hat, etc.), or have them custom made if you need something special that is not available in the store (for example El Mayor).
The tokens are made of transparent acrylic. They are quite thick and have a solid feel to them. The symbols on them are laser cut. They are very well designed and are easily recognizable at first glance. Obviously, they look much better when you put them on mat/terrain. The quality is excellent, the circular shape is perfect and the tokens look neat when placed next to the bases of miniatures during the game. You can either stack the tokens one on another or place them around the base of targeted model. Either way, they will be easy to notice.

To całkiem imponująca lista, która zapewnia tokeny do efektów najczęściej spotykanych w grze. Większość tokenów jest szara, ale zawsze można dostosować swoje zamówienie tak, żeby pasowały do koloru frakcji. Jeśli chodzi o tokeny związane z efektami konkretnych masterów/frakcji, można je domówić osobno (np. Web, Void, Hat, itp.), albo zamówić coś specjalnego z nadrukiem którego akurat nie ma w sklepie (np. El Mayor).
Tokeny są wykonane z przezroczystego tworzywa sztucznego. Są dość grube, a ich wykonanie jest bardzo solidne. Design jest bardzo dobry - na pierwszy rzut oka można rozpoznać efekty, które reprezentują.Oczywiście, będą wyglądać dużo lepiej po ułożeniu ich na macie do gry lub na makiecie. Jakość wykonania jest bardzo wysoka, mają idealnie okrągły kształt i wyglądają elegancko obok podstawek modeli podczas gry. Można je ustawiać jeden na drugim lub układać naokoło podstawki modelu, który jest celem akcji. W obydwu wypadkach łatwo jest je zauważyć.


There's a little piece of plastic glued to the bottom left over from the production process. It's not a big deal as removing these takes only a few minutes and the tokens are ready.

Na spodzie tokenów znajduje się cienki plastik, który jest pozostałością po procesie produkcyjnym. Nie jest to wielki problem - wystarczy kilka minut i wszystko jest gotowe.


So how do the tokens exactly work in an actual game of Malifaux? Have a look at the picture above, which was taken during an early stage of a Zoraida vs. Perdita game. As you can easily see, there are a few conditions that affect the game. Let's have a closer look at what's actually going on there:
1. Voodoo Doll shared its Poison 4 with a Death Marshal. 
2. Enslaved Nephilim has Burning stacked to +2.
3. Silurid has placed an unknown scheme marker (I forgot to use a faction-themed purple one here), which can used be for Plant Evidence, Plant Explosives, etc.
4. Lone Marshal used his (2) Trick Shooting Action, pushes and shoots with a positive twist. You can also see a Guild Scheme marker put along the center line for A Line in the Sand that he'd placed there earlier.
5. A Swampfiend has just died (Corpse Marker), which means that Bad Juju gets to be unburied.

A więc jak naprawdę działają tokeny podczas gry w Malifaux? Spójrzcie na powyższe zdjęcie, które zostało zrobione we wczesnej fazie starcia Perdity z Zoraidą. Od razu łatwo zauważyć, że kilka efektów ma wpływ na stan gry.  Przyjrzyjmy się dokładniej temu co się tutaj dzieje:
1. Voodoo Doll "dzieli" się efektem Poison 4 z Death Marhallem.
2. Enslaved Nepohilim ma Burning +2
3. Silurid położył jakiś Scheme Marker (zapomniałem tutaj użyć fioletowego), który może być użyty do Plant Evidence, Plant Explosives, itp.
4. Lone MArshal użył swojej akcji za (2) Trick Shooting, pushuje się i strzela z +. Można tu też zauważyć Scheme Marker Gildii ułożony wzdłuż linii środka do strategii A Line in the Sand, który zostawił wcześniej.
5. Swampfiend właśnie zginął(Corpse Marker), co oznacza że Bad Juju może się odkopać.


And that's not everything. On the other section of the board, there's Perdita with a + to damage she got from Papa Loco. I can't even remember how many times I've forgotten about this amazing buff and regretted it later... Opposite her you can see a Waldgeist, who clearly means to stay where he is and has placed two 50 mm Germinated Forest markers in front of him.

Ale to nie wszystko. W innej części planszy czeka Perdita z + do damage od Papy Loco. Nawet nie potrafię sobie przypomnieć ile razy zapomniałem o tym genialnym ulepszeniu, żałując tego później. Na wprost widać Waldgeista, który jest zdeterminowany żeby utrzymać pozycję i postawił przed sobą dwa 50mm markery Germinated Forest.


Moving on, the Silurids are at what they do best - leaping and placing makers. Their mobility allows them to get to the furthest corners of the board easily and drop Scheme Markers where they need them (although Papa Loco looks ready to move in and remove one of those).

Patrząc jeszcze dalej, Siluridy robią to w czym są najlepsze - skaczą i ustawiają markery. Ich mobilność pozwala na dotarcie do najbardziej odległych krańców planszy i zrzucenie Scheme Markerów tam gdzie są potrzebne (chociaż Papa Loco sprawia wrażenie gotowego na wkroczenie do akcji i usunięcie jednego z nich).


As you can see in the picture, both players are able to quickly assess the situation and plan their actions accordingly. Keeping all this information in your head can be tricky. Especially when you add other factors affecting the game that you need to account for (Strategy, all the available Schemes - both revealed and unrevealed, number of wounds, Victory Points, activation control, which turn it actually is, characteristics of you and your opponent's models in game, and many others...
Malifaux is undoubteadly a deep complex game and, like many other players, I find the experience highly rewarding. Having a set of really well designed tokens that are produced in very high quality can not only make it a bit easier, it can actually enrich the experience for both players. That's why I can wholeheartedly recommend tokens from Art of War Studios. Visit their website here.

Jak widać na powyższym zdjęciu, obaj gracze są w stanie szybko ocenić sytuację i odpowiednio zaplanować ich działania. Myślenie o tych wszystkich rzeczach jednocześnie może być trudne. Zwłaszcza jeśli dodamy do tego inne czynniki wpływające na grę takie jak; strategie (zarówno te ujawnione jak i te nieujawnione) , liczbę ran, punkty zwycięstwa, kontrolowanie aktywacji, pilnowanie która to tura, charakterystyki jednostek własnych i przeciwnika i wiele innych...
Malifaux to bez wątpienia bardzo złożona gra. Tak jak wielu innych graczy, czerpię dużą satysfakcję z grania w Malifaux. Dołączenie do gry zestawu naprawdę dobrze zaprojektowanych i wykonanych tokenów może nie tylko ułatwić, ale też zwiększyć przyjemność z gry dla obu graczy. Dlatego też mogę polecić tokeny od Art of War Studios. Odwiedźcie ich stronę pod tym linkiem.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...